На жаль, цей інструмент поки не застосовується в повній мірі. Лише близько 5,5 відсотків позивачів користуються послугами електронного суду.
Незважаючи на вимогу Кодексу адміністративного судочинства тільки 12,4 відсотка державних органів зареєстрували свої офіційні електронні адреси. Хоча запровадження електронного листування з державними органами може дати суттєву економію на поштових витратах.
Державна судова адміністрація України підтримує ініціативу Міністерства юстиції України щодо запровадження електронної адреси, як обов'язкового реквізиту юридичної особи. Це сприятиме повному переходу до електронного листування між судами та юридичними особами.
Для створення єдиного інформаційного простору судової системи вживаються заходи із забезпечення підключення інформаційно-телекомунікаційних систем судів до високошвидкісних каналів передачі даних.
Здійснюється надсилання до Міністерства юстиції України електронних копій судових рішень щодо осіб, які вчинили адміністративні корупційні правопорушення.
Також реалізовано функціонал обміну даними судів з прокуратурами регіонів за допомогою автоматизованої системи документообігу суду.
На виконання Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, відповідно до Перехідних положень Кримінального процесуального кодексу України організовано заміну в судах загальної юрисдикції металевих загороджень, які відокремлюють підсудних від складу суду і присутніх громадян, на загородження із скла.
За ініціативою Державної судової адміністрації України приведені у відповідність до вимог Кримінального процесуального кодексу України державні будівельні норми України в частині, що стосується такої заміни загороджень.
На сьогодні в апеляційних та місцевих загальних судах установлено 109 загороджень із скла, а ще необхідно встановити 1 тисячу 858 таких загороджень, на загальну суму понад 120 млн гривень.
Як бачите, зроблено чимало, але перед Державною судовою адміністрацією України на сьогодні стоять і інші питання, які потребують невідкладного вирішення.
Безумовно подолання будь-якої проблеми, у першу чергу, вимагає достатнього рівня фінансового забезпечення. А наразі цей рівень ще не можна вважати задовільним.
Згідно з бюджетними призначеннями, що затверджені Законом України «Про Державний бюджет України на 2014 рік», потреба судової системи в бюджетних коштах задоволена лише на 47,4 відсотка при потребі 9 млрд 56,7 млн гривень. Показники попередніх двох років були не кращими. У 2012 році – 38,6 відсотка, у 2013 році – 46,8 відсотка. Такий рівень унеможливлює оновлення зношених і морально застарілих основних засобів, а також не дозволяє своєчасно вирішувати інші нагальні питання.
Однак, позитивним є те, що в динаміці рівня задоволення бюджетного запиту судової системи України спостерігається поетапне зростання.
Найбільш болючою проблемою для нас з Вами залишається вкрай низький рівень заробітної плати працівників апаратів судів, які переважною більшістю мають вищу юридичну освіту.
Середня заробітна плата працівника апарату суду за 2012 рік склала 2 889 гривень, за 2013 рік – 2 304 грн та за січень-квітень 2014 року – 2 044 гривні.
Із року в рік зростає розрив між рівнем середньої заробітної плати працівників сфери державного управління та заробітної плати працівників апаратів судів, які мають аналогічний статус державного службовця.
Цей розрив перевищив уже більше 40 відсотків.
Такий рівень заробітної плати призвів до відтоку висококваліфікованих спеціалістів та 13-ти відсоткової неукомплектованості кадрів апаратів судів.
А без досвідчених та професійних дій таких працівників неможливо своєчасно та якісно здійснювати правосуддя.
Подолання цієї проблеми для Державної судової адміністрації України є невідкладним та першочерговим завданням і ми бачимо можливі шляхи їх вирішення в поточному році.
Не менш болючою проблемою є забезпечення судів приміщеннями, які б відповідали умовам щодо здійснення судочинства.
На сьогодні лише 15,3 відсотка судів здійснюють правосуддя у нормативних умовах.
Крім того, у роботі впровадженої на виконання статті 15 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» автоматизованої системи документообігу суду існують системні недоліки.
Зокрема:
Крім незручності, це призводить до збільшення помилок.
Державна судова адміністрація поставила завдання перед розробником у терміновому порядку почати розробку нової версії програмного забезпечення: більш зручної та простої у використанні.
Для реалізації наших спільних амбітних планів та задумів нам необхідна конструктивна взаємодія не тільки всіх судів загальної юрисдикції, а й усіх гілок державної влади.
Державна судова адміністрація України докладе максимум зусиль для досягнення високих результатів в організаційному забезпеченні діяльності судів.
Я вважаю, що ви підтримаєте нас у тому, що найважливішим стратегічним напрямком на шляху вирішення зазначених проблем є подальше вдосконалення законодавства, а саме:
· ліквідації необґрунтованих пільг для певних категорій платників;
· вирівнювання ставок судового збору шляхом збільшення їх розміру для адміністративних та інших справ, з урахуванням міжнародного досвіду;
· більш чіткого визначення напрямків використання коштів спеціального фонду державного бюджету з метою направлення цього ресурсу виключно на покращення матеріально-технічного забезпечення судів, як поточного так і, особливо, капітального характеру.
Вважаємо, що видатки на оплату праці та на оплату комунальних послуг та енергоносіїв повинні забезпечуватися виключно коштами загального фонду державного бюджету.
А ресурс спеціального фонду в найближчі роки зможе суттєво:
З метою вирішення гострих проблем поточного фінансового року вживаються наступні заходи.
Державною судовою адміністрацією України розроблено проект розпорядження Кабінету Міністрів України щодо перерозподілу бюджетних призначень між судами загальної юрисдикції та погоджено з усіма зацікавленими міністерствами і отримано позитивний висновок Міністерства юстиції України.
Після прийняття Кабінетом Міністрів України зазначеного розпорядження та погодження його Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету, буде досягнуто рівномірного розподілу видатків споживання між бюджетними програмами та судами і призначено видатки розвитку.
За рахунок таких видатків буде погашена кредиторська заборгованість, що утворилася на кінець 2013 року у зв’язку з не проведенням платежів органами Державної казначейської служби України, та введено в експлуатацію в цьому році ще п’ять приміщень судів.
В якості додаткового джерела фінансового забезпечення Державна судова адміністрація України ініціюватиме спрямування понадпланових надходжень судового збору, з урахуванням невикористаного їх залишку на початок поточного року, на задоволення першочергових потреб органів судової влади.
У першу чергу такі надходження будуть спрямовані на здійснення стимулюючих виплат з метою доведення середньої заробітної плати працівників апаратів судів у 2014 році до рівня 3 тисячі 300 гривень.
Очікуваний додатковий фінансовий ресурс за нашими розрахунками повинен скласти близько 400 млн гривень.
З урахуванням зазначеного вбачається необхідність запровадження тотального контролю за правильністю нарахування та справляння судового збору.
На завершення хочу сказати, що всі зазначені заходи сприятимуть якісному організаційному забезпеченню діяльності органів судової влади.
За браком часу інформація про діяльність Державної судової адміністрації України викладена мною стисло.
З більш детальною інформацією Ви можете познайомитись у наданому Вам роздавальному матеріалі та на веб-порталі судової влади України.
Дякую за увагу.